Wednesday, January 24, 2007

Deloppgave 3.6 Sammendrag

Sammendrag av kap. 5-7 i Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett - kvalitet og kildekritikk. Oslo, Abstrakt forlag.

Kap. 5 Evaluering av informasjon på internett

Informasjon hentet fra internett har den fordel at den er lett tilgjengelig, men er også mer usikker enn en skriftlig kilde. Når man skal evaluere informasjonen man har funnet er det flere faktorer man må ta hensyn til; kommer den fra en primær eller sekundær kilde? Er den original, eller er den bygget på andre kilder? Kan man regne med at det er en objektiv fremstilling? Man bør derfor undersøke om man kan finne ut hvem som har skrevet informasjonen, når den er skrevet, hvilken målgruppe den har og hvilke kilder forfatteren bygger på.


Kap. 6 Hvordan finne frem på nettet

Internett har vokst seg mye større enn man først hadde forventet, og det er derfor viktig å vite hvordan man skal finne frem. En nettsides adresse, eller URL, kan til en viss grad fortelle noe om hvor siden kommer fra. Selve "navnet" på siden vil som regel si noe om hva man finner der. Man kan også ha domenenavn med landskoder, som .no (norsk), eller domener som indikerer en statlig institusjon (.gov), utdanningsinstitusjon (.edu) eller kommersialitet (.com), som forteller noe om siden. Det finnes også en rekke andre alternativer.

Videre er det viktig å finne seg en god søkemotor for å finne frem til det man vil ha informasjon om. Det lønner seg å holde seg til en eller noen få større søkemotorer, og lære seg hvordan de skal brukes. De ulike søkemotorene kan ha ulike preferanser i forbindelse med hvilke søkemuligheter man kan velge.


Kap. 7 Praktisk metodisk fremgangsmåte

Når man skal lete etter informasjon på internett er det viktig å ha oversikt over hva man faktisk leter etter. Vil man ha breddeoversikt eller dybdeoversikt over emnet? Når man så vet hva, så er det å avgjøre hvor: søkemotor, database, emnekatalog? Dette gir som regel seg selv ut ifra hva man er på utkikk etter.

Søket bør vanligvis avgrenses for å minimalisere "støyen" i søkeresultatet, men noen ganger må man tvert imot utvide ved hjelp av trunkeringer og lignende. Hovedrådet er å være så presis som mulig, og bruke få søkeord.

No comments: