Wednesday, January 10, 2007

Deloppgave 1.4 Sammendrag

Sammendrag av kap. 2-4 i Bertnes, Pål A. (2005) Faglig informasjon på internett - kvalitet og kildekritikk. Oslo, Abstrakt forlag.

Kap. 2: Informasjonskompetanse

Kravet til informasjonskompetanse øker, og man må derfor utvikle sine evner til å definere søk og kvalitetsvurdere informasjonen. Fortrolighet til alle medier er essensielt, og det er ved praktisk bruk man best tilegner seg denne kunnskapen.


Kap. 3: Hva finnes på internett?

Internett ble utviklet p.g.a. behovet for å utveksle forskningsdata, og man fikk internettprotokoller for å gi datamaskinene et felles språk. Senere ble internett frigitt offentligheten og kom i allmenn bruk.


Kap. 4: Hva finnes på internett og hvem står bak?

Informasjonen under dette punktet er hentet fra Truls' blogg.

Tall fra 2003: ca 15 milliarder nettsider, ca 500 milliarder "usynlige" nettsider. ("toppen av isfjellet"-tegningen)
- Det er lett å legge ut ting på nett, få restriksjoner.
- De fleste nettsteder blir opprettet av enten kommersielle eller opplysende (nyhetssider) grunner.
- Det blir stadig flere sider som bruker lyd, video og "hypertekst" (linker) til å formidle informasjon.
- Hypertekst gjør at man kan "linke" til andre sider eller andre steder i en tekst, noe som gjør at man ikke trenger en tradisjonell "layout".
- Negative sider ved "hypertekst": Distraherer leseren, kan ødelegge sammenhengen, kan ha lite relevans, for mye detaljer.
- Hypertekst gjør at man kan hoppe hvor som helst i hierarkiet til en nettside.
- "Hypertekst gir enorme muligheter til utvidelse av kjernetekstens innhold, til direkte kildefremfinning og til fordypning. Men det gir også store muligheter til overdreven og lettvint omgang med kilder og pekere til avsporende nettsider."
- Fagtekster er som oftest skrevet av en eller flere enkeltpersoner.
- Vær kritisk til forfatteren av en tekst (finn ut hvilke kvalifikasjoner forfatteren har).
- Fagbibliotek presenterer faginformasjon på nett. Elektroniske bibliotekskataloger har gjort tilgjengeligheten på bibliografisk informasjon mye enklere.
- Sjekkliste for tidsskrifter og fagartikler på internett:
* Er den aktuelle tidsskriftartikkelen fra et seriøst og anerkjent fagtidsskrift?
* Hvem sitter i redaksjonen, hvem står som utgiver?
* Vet du noe om utvelgelsen av stoffet som presenteres, fagdekning?
* Hvilken lesergruppe er den beregnet på?
* Hva vet du om forfatteren?